вівторок, 19 грудня 2017 р.

Мирон Білинський. Різдвяні листівки




Сер Генрі Коул, засновник лондонського “Музею Вікторії та Альберта”, завжди писав святкові привітання своїм численним адресатам від руки. Якось йому стало тяжко це робити, а тому Коул доручив Джону Калькотту Хорслі намалювати листівку. На ній зображалися бідняки, що отримують їжу й одяг. У центрі поштівки була щаслива родина, що сиділа, обнявшись, і пила вино.
На цій першій листівці, надрукованій у 1843 році, було написано “Благословенного Вам Різдва і щасливого Нового Року”. Наступного року сер Генрі не надіслав жодної листівки, але запроваджений ним звичай став популярним. Мода на вітальні святкові листівки прийшла в Україну на межі ХІХ та ХХ століть. Цей період у світі називають «золотою ерою» для листівок, які було  надсилати своїм рідним та близьким на найбільші свята у році.
Українські різдвяно-новорічні листівки друкувалися найчастіше з трьома видами написів: «З Різдвом Христовим!», «З Різдвом Христовим і Новим роком!», «З Новим роком!». Встановлення російського більшовицько-комуністичного режиму стерли релігійний аспект вітальних листівок. Святкові листівки друкувалися переважно лише на Новий рік. Лише в період УПА відновлюється випуск листівок. Українська еміграція ніколи не припиняла видавання різдвяно-новорічних листівок.
Мирон Білинський (1914-1984) - графік і маляр. Навчався малярства і графіки в Краківській академії мистецтв. У фестивалях «Тижні української культури в Регенсбурзі й Мюнхені» (1948 р.) він експонував високохудожні дереворізи «Гуцул», «Гуцулка», «Голова дівчини» та ін. Згодом М. Білинський переїхав до США, де продовжував творити до кінця своїх днів. Саме в Америці він працював у галузі поліхромії українських церков, дотримуючись візантійського стилю. Разом із С. Гординським і Б. Макаренком митець виконав мозаїку «Хрещення Руси-України» на фронтоні церкви св. Володимира й Ольги (Чикаго,1979 р.).У Мирона Білинського різдвяні сюжети скріплюються символікою свічки, її  сяйвом. Мирон Білинський — вкрай лаконічний, конкретний, ближчий до зображення  людських переживань митець. Якщо покласти поряд листівки з його різдвяної серії, вийде драматична історія доброї християнської родини, яких було безліч у часи боротьби із німецькими й більшовицько-московськими  загарбниками.
Мирон Білінський. 1950 р. Мюнхен. В-во "Український самостійник"


 

ДЖЕРЕЛА

Устина Стефанчук. П'ятдесят років діаспорної листівки   http://uamoderna.com/blogy/ustina-stefanchuk/postcards

 

Немає коментарів:

Дописати коментар