вівторок, 19 грудня 2017 р.

Кричевська-Росандич Катерина Василівна. Різдвяні листівки


Сер Генрі Коул, засновник лондонського “Музею Вікторії та Альберта”, завжди писав святкові привітання своїм численним адресатам від руки. Якось йому стало тяжко це робити, а тому Коул доручив Джону Калькотту Хорслі намалювати листівку. На ній зображалися бідняки, що отримують їжу й одяг. У центрі поштівки була щаслива родина, що сиділа, обнявшись, і пила вино.
На цій першій листівці, надрукованій у 1843 році, було написано “Благословенного Вам Різдва і щасливого Нового Року”. Наступного року сер Генрі не надіслав жодної листівки, але запроваджений ним звичай став популярним. Мода на вітальні святкові листівки прийшла в Україну на межі ХІХ та ХХ століть. Цей період у світі називають «золотою ерою» для листівок, які було прийнято надсилати своїм рідним та близьким на найбільші свята у році.

Українські видавницта довоєнного часу із поліграфічною продукцією у Львові: “Видавництво артистичних карток Григорія Гануляка”, книгарня «Рідна школа», громадська організація «Комітет допомоги вдовам і сиротам священиків у Львові», “Союзний базар”, “Русалка”, “Українська преса”, "Українське мистецтво " , "Зоря", "Відродження",“Тема”, "Нова хата"; у Перемишлі: «Народний базар»; у Коломиї: "Галицька накладня"; у Кракові: “Українське видавництво”; у Празі: “Видавництво Ю. Тищенка”. Окрему групу складають художні листівки, що вийшли накладом українських громадських організацій – Пласту, Основи, Українського педагогічного товариства та ін.

        Українські різдвяно-новорічні листівки друкувалися найчастіше з трьома видами написів: «З Різдвом Христовим!», «З Різдвом Христовим і Новим роком!», «З Новим роком!». Встановлення російського більшовицько-комуністичного режиму стерли релігійний аспект вітальних листівок. Святкові листівки друкувалися переважно лише на Новий рік. Лише в період УПА відновлюється випуск листівок. Українська еміграція ніколи не припиняла видавання різдвяно-новорічних листівок.
Кричевська-Росандич Катерина Василівна (2 вересня 1926 р. ) — американський художник українського походження. Працює в техніках лдії, гуаші, змішаній, віддає перевагу акварелі — краєвиди США, Франції, Італії, Швейцарії («Руїни замку», 1969; «Захід сонця над затокою», 1979; «Саусаліто», «Монмартр» — обидва 1986). Українська тематика — жарнові полотна «Мати» (1973), «Гуцульський Великдень» (1974), «Різдво в Карпатах» (1990), пейзажі «Краєвид Києва» (1943), «Пам'ятка архітектури», «Путивль», «Монастир» (усі — 1980). У 1993 р. відвідала Україну (міста Київ та Полтаву), передала численні свої твори до фондів художніх музеїв України.

                                        К. Кричевська-Росандіч «Різдвяна ялинка»
ДЖЕРЕЛА
* https://risu.org.ua/article_print.php?id=69520&name=kaleidoscope&_lang=ua&
Устина Стефанчук. П'ятдесят років діаспорної листівки   http://uamoderna.com/blogy/ustina-stefanchuk/postcards
* FB  Ustia Stefanchuk

Немає коментарів:

Дописати коментар