вівторок, 16 липня 2019 р.

Віадуки Ворохти.

Віадук, віадукт, ваядук (від лат. via — шлях та лат. duco — веду) — міст на високих опорах через глибокий яр або ущелину. Спочатку цим терміном позначалася римська дорога, що проходила над ущелиною та спиралася зазвичай на аркові опори. З часом цим терміном стала окреслюватись інженерна споруда для полегшення подолання перешкод рельєфу, як-от яру, долини, ущелини, іншої дороги або залізничної колії, крім водних перешкод. Для подолання водних перешкод служить міст.

1870 р. у Віденському парламенті обговорювалась необхідність проведення Транскарпатської магістралі. Глобальність проекту полягала у побудові проміжної ланки на шляху між Чорним (м. Одеса) та Адріатичним (м. Трієст) морями. Через небажання Росії з'єднувати залізницею Ясси та Кишинів задум не вдався, однак багаті деревиною, залізом та сіллю регіони знайшли вихід до споживача. 
1870 р.  розробленщ проект Транскарпатської залізничної магістралі, метою якого було з’єднати Відень і Будапешт з Українськими Карпатами. Згодом було представлено і затверджено проект проміжної залізничної гілки Сігет Мармароський – Рахів – Керешмезе (тепер Ясіня), яка мала з’єднатися з гілкою Воронєнка – Надвірна – Станиславів (тепер Івано-Франківськ) у Галичині. Залізниця мала пройти вздовж гірських річок Тиса та Прут. Щоб здійснити задум у складній гірській місцевості, потрібні були кваліфіковані спеціалісти. 
З усіх куточків імперії для прокладання залізниці запросили будівельників різних національностей: австрійців, угорців, чехів, хорватів, німців… Також на державному рівні було прийнято рішення запросити спеціалістів з Італії, переважно з північних гірських земель. Італійські майстри мали досвід будівництва залізниць у схожій гірській місцевості Альп, вважалися найкращими у Європі каменотесами та володіли технологією чистої кам’яної кладки, яку застосовували при будівництві аркових кам’яних мостів, тунелів, підпірних стінок та інших складних інженерних споруд. Все це та багато інших робіт вони і виконували з приходом в Українські Карпати. Будівництво залізниці взяла на себе компанія «Г. Грегенсен і сини». . 
1895 році було прокладено колію за маршрутом Станиславів — Надвірна — Вороненка із суміжною лінією Ділове — Ясіня — Вороненка зі сторони Закарпаття. Так утворилася колія довжиною близько 135 км.
У 1894—1895 роках, у Ворохті було збудовано чотири залізничні арочні мости-віадуки, допомагали їм також охочі підзаробити місцеві робітники (таких мостів у долині річки Прут було зведено дев’ять).
   *  “Старий австрійський міст”. Міст через р. Прут на 500 м на Захід від Церкви Різдва св. Богородиці. Його довжина становить 200 метрів, Міст складається з 12 арок різної ширини, але найбільша його арка має ширину 30 метрів. Саме він вважається найбільшим арковим мостом не тільки України, а і Європи. Унікальності цій споруді надає ще й дугоподібна форма віадуку, яка повторює витончений вигин русла ріки Прут. Зокрема, по “Старому австрійському мосту’ у Ворохті проходила до 2000 року частина залізничної колії “Івано-Франківськ – Яремча – Ворохта – Рахів”. У 2000 році недалеко від цього моста був зведений новий міст, на який і була перенесена залізниця. Старовинний австрійський міст тепер уже по праву виконує роль тільки основної архітектурної пам’ятки Ворохти.
    *При в’їзді з боку Івано-Франківська ви побачите один з чотирьох мостів. Віадук неподалік від бази Авангард, його довжина складає 130 метрів а довжина найбільшої арки (через р. Прут) — 23 метри. У серпні 2011 року Івано-Франківські художники Юрій і Марта Пітчуки розписали опори Австрійського мосту муралами із зображеннями гуцулів, тварин та мальовничих картин природи.У 2000 році недалеко від цього моста був зведений новий міст, на який і була перенесена залізниця. Австрійський міст тепер  виконує роль тільки  архітектурної пам’ятки Ворохти.
   * Міст через струмок Параджин по вул. Височана. Загальна довжина цього моста дорівнює 185 метрам.
    *Міст неподалік в'їзду в с. Вороненка, довжина якого 170 метрів.
Задля збереження двох найбільших віадуків, у 2000 році біля них було зведено по одному сучасному. Зараз обоє мостів не функціонують, інші два працюють і надалі.

2020 р. Фото bogdan susol





Найдовший кам'яний віадук у Ворохті. Автор Tanya Troyan
                                                        Автор  Alexander Kalinin

Віадук головний 
 Світлина https://www.unian.ua/multimedia/photo/10001027-viaduki-vorohty.html
Віадук головний 
 Світлина http://carpathy.nadvirna.com/index.php/ct-menu-item-3/skhroniska/vorokhta/viaduk
                           Віадук неподалік від бази Авангард. Автор Іванна Керечанин 2018 р.
Віадук неподалік від бази Авангард
 Світлина єhttps://inlviv.in.ua/statti/stariy-avstriyskiy-arochniy-mist

Світлина https://shlyahta.com.ua/khudozhnyky-rozmaliuvaly-mist-viaduk-u-vorokhti/

Світлина  https://shlyahta.com.ua/khudozhnyky-rozmaliuvaly-mist-viaduk-u-vorokhti/


Немає коментарів:

Дописати коментар