Українські Винники в останній чверті XVI ст. в
етнічному складі населення зазнали змін. Впродовж XVII–XVIII ст.
чисельність поляків та їхня вагомість постійно збільшувалися.
Активізувалася польська громада в 1756 р. (липень)
коли С. Ґловінський передав Винники у тимчасове користування ордену піарів
(піари з'явилися у Львові у 1718 р.). Отці-піари почали обслуговували
новостворену римо-католицьку парафію (1766 р.) у Винниках. До парафії було
прилучено латинників з Лисинич, Підборець, Миклашева й Винничок.
Процес олатинення та сполячення винниківських
українців пришвидшився з 1779 р., коли австрійський уряд заснував у місті
тютюнову фабрику.
Початки винниківського костелу пов’язані з культом ікони Матері Божої
Винниківської. Винниківський
образ Божої Матері є однією з копій Ченстоховської, зробленої, на думку
польського дослідника Петра Красного, перед урочистою коронацією Белзької
(Ченстоховської) у 1717 р., бо на ній намальована корона вже Владиславівська, а
не папська – Климентівська.
В архітектурі
костелу є багато елементів, схожих на мотиви творців так званого радикального
чеського бароко І-ї половини XVIII ст., зокрема, Кристофа і
Кіліяна Ігнаца Дінтцгоферів; нагадує костел Божого Різдва (чеськ. Kostel Narození Páně (Praha)) в Санктуарії «Лорета» на Градчанах у Празі (архітектори
Кіліян Іґнац Дінтцгофер, Йоган Ґеорґ Ахбауер-старший (нім. Johann Georg Achbauer der Ältere), 1733—1735
роки). Схема фасаду костелу дуже близька композиції фронтальних сторін костелу
в Годовиці, фари в Тарноґруді (1751—1771 роки). Тому дуже ймовірно, що
архітектором був Бернард Меретин (цит. за Пйотр Красний (Piotr Krasny), 1996 р.).
Немає коментарів:
Дописати коментар