вівторок, 19 грудня 2017 р.

Українські Різдвяні листівки. Богдан Божемський

     Українські (руські церкви) в Речі Посполиті  та Австро-Угорщині користувалися завжди старим стилем, тобто Юліанським календарем, адже стояло питання збереження етнічної самоідентифікації українців, їх розрізнення із поляками-римокатоликами, через полонізацію метою якої була культурна асиміляція.

    У XX і ХХI ст. день Різдва 25 грудня за Юліанським календарем припадав і припадає за світським (григоріанським) на 7 січня, у XIX ст. - на 6 січня, у XVIII  - на 5 січня,  у XVII  та XVI ст.ст. - на 4 січня. Тобто, і православні українці, і греко-католики відзначали Різдво на 10-13 днів пізніше за римо-католиків та протестантів. Це було і за поляків, і за австрійців, і в УПА, і в підпіллі за СРСР.

    Що цікаво то майже в кожної релігії є свій календар і практично всюди він відрізняється від світського державного. Календарів дуже багато насправді й новоюліанський і григоріанський не самі точні з точки зору науки. Найцікавіший факт, це те, що в Індії є один світський календар, але через те, що там багато гілок індуїзму, в різних регіонах різні групи використовують власні календарі, які використовували попередні покоління. Бог поза часом, але в книзі Левіт, глава 23, Бог дає Мойсеєві настанови стосовно свят. Далі в книзі пророка Єзекіїля глава 44 вірш 24. Далі книга пророка Даниїла глава 7 вірш 25. Ці вірші стосуються свят, уважно перечитаймо і їх. З Біблії зрозуміло, що є Божі свята, а є людські. І мабуть, не варто так легко ними двигати.

      Отже, Українські церкви в 20 і 21 ст. святкували Різдво до "реформи" завжди 7 січня. За цією датою Різдво святкували в Організації Українських Націоналістів та в Українській Повстанській Армії. Чи в когось повернеться язик назвати ці організації прислужниками московської церкви? Степан Бандера - син греко-католицького священника, і Різдво, як і оунівці та упівці, відзначав 7 січня.

Різдвяні листівки вперше з’явилися в Англії понад 180 р. тому. Сер Генрі Коул, засновник лондонського “Музею Вікторії та Альберта”, завжди писав святкові привітання своїм численним адресатам від руки. Якось йому стало тяжко це робити, а тому Коул доручив Джону Калькотту Хорслі намалювати листівку. На ній зображалися бідняки, що отримують їжу й одяг. У центрі поштівки була щаслива родина, що сиділа, обнявшись, і пила вино.
Українські видавництва довоєнного часу із поліграфічною продукцією у Львові: “Видавництво артистичних карток Григорія Гануляка”, книгарня «Рідна школа», громадська організація «Комітет допомоги вдовам і сиротам священиків у Львові», “Союзний базар”, “Русалка”, “Українська преса”, "Українське мистецтво" , "Зоря", "Відродження",“Тема”, "Нова хата"; у Перемишлі: «Народний базар»; у Коломиї: "Галицька накладня"; у Кракові: “Українське видавництво”; у Празі: “Видавництво Ю. Тищенка”. Окрему групу складають художні листівки, що вийшли накладом українських громадських організацій – Пласту, Основи, Українського педагогічного товариства та ін. 
Персонажі Богдана Божемського - характерні, кожна картина, навіть вміщена у невеликому форматі листівки, це ціла історія сповнена емоцій. Його мистецтво розбиває межі між об’єктом зображення і глядачем, роблячи кожного співучасником, присутнім в той момент, в тому місці. 

Містерія Різдва у листівковій спадщині видавництва "Хвилі Дністра", м Клівленд, штат Огайо.

Ігор Павлишин (ФБ; 7 січня 2022 р.): "Засновником і душею видавництва був мій земляк Василь Ільчишин (22 лютого 1927 року, м. Любінь Великий, Україна - 19 березня 2013 року, Клівленд, США), Великий Українець Діаспори, який все своє життя присвятив українській справі. Засноване у 1954 році видання спеціалізувалося на випуску вінілових грампластинок та українській книжковій продукції. Випуск своїх перших листівок, причому вони були різдвяні, припав на 1961 рік. Було випущено пробну серію із чотирьох листівок. Наступна серія (5 листівок, також різдвяної тематики) із використанням малюнків відомого українського митця Едварда Козака виходить тільки через три роки, у 1964 році. І знову рік перерви до 1966 року - 6 різдвяних листівок із картин В. Крюкова.  У 1967 році було видано 4 листівки, знову ж різдвяні, із зображень картин знаменитого Василя Кричевського та 4 листівки Великодньої тематики Катерини Кричевської- Росандіч, внучки Василя Кричевського. Видавництво пропрацювало приблизно до 2010 року, популяризуючи й поширюючи українську культуру і мистецтво у всьому світі, оскільки листівки видавництва знайшли свого споживача далеко за межами США і розсилалися по всьому світу, включаючи окуповану радянську Україну. За цей час було видано понад 350 листівок (у "Електронному каталозі Української Листівки" зібрана інформація про 356 листівок  видавництва "Хвилі Дністра"), причому із них лише 2 поштівки, а решта складані листівки.  Усі листівки включно до 2000 року на звороті мають вказаний рік видання і порядковий номер.

Темі Різдва Христового присвячені 137 листівок видавництва.

Серед художників, яким випало щастя бути популяризованими через видання листівок видавництвом "Хвилі Дністра", можна віднести:

- Оксана Мошинська - 85 листівок, із них 21 різдвяна;

- Катерина Кричевська- Росандіч - 55 листівок, із них 53 різдвяних;

- Володимир Беднарський- 30 листівок, із них 10 різдвяних;

 - Дарія Гулак- Кульчицька- 23 листівки, із них 16 різдвяних;

- Богдан Божемський- 20 листівок, із них 5 різдвяних, а також багато-багато інших митців української діаспори, результат праці яких на мистецькій ниві було представлено на листівках видавництва.

БОЖЕМСЬКИЙ Богдан-Іван (07. 07. 1923, м. Коломия) – живописець, графік, громадський діяч. Закінчив Коломийську г-зію, навч. у Львів. АМ. 1944 виїхав до Польщі, згодом до Німеччини, де 1946 у м. Гайдельберґ провів свою першу виставку живопис. і графіч. робіт. Від 1947 – у США. Того ж року влаштував персон. виставку в Нью-Йорку. Закін. Нью-Йорк. мист. школу (1951; Е. Дікінсон і Р. Гватмій). Неодноразово брав участь у груп. виставках у Нац. мист. клубі. Від поч. 50-х рр. гол. видом мист. діяльності стає графіка, зокрема оформлення книжок, ілюстрування часописів. Зосереджує увагу на принципі неподільності змісту книжки й вміщених у ній ілюстрацій, створюючи естет. єдність видання. Виставляється в престиж. залах США, зокрема у 1952 – в б-ці Конгресу США. Від 1964 співпрацює з вид-вом для дітей і юнацтва у США «Веселка», водночас виконує замовлення й для ін. вид-в. Автор багатьох листівок на укр. тематику, портретів, живопис. композицій, проектів текстилю. Був членом Об’єдн. митців-українців Америки, ін. укр. т-в, організацій у США (Енциклопедія сучасної України).
Богдан Божемський, видання “Молоде життя”, 1968 рік

Богдан Божемський, "Гуцули в церкві на Різдво", 1979 р. в-во “Хвилі Дністра” .



ДЖЕРЕЛА
* https://risu.org.ua/article_print.php?id=69520&name=kaleidoscope&_lang=ua&
Устина Стефанчук. П'ятдесят років діаспорної листівки   http://uamoderna.com/blogy/ustina-stefanchuk/postcards
* FB  Ustia Stefanchuk

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар