Святкування Різдва
започатковане ще у перших століттях християнства, зокрема, першою почала
святкувати Західна Церква, а невдовзі це перейняла й Східна гілка християнства.
Офіційно празник було запроваджено до церковного календаря рішенням ІІІ Вселенського
Собору в Ефесі 431 р.
Слово ікона в перекладі з
грецької мови означає — образ, і саме така назва і прийнялася в українській
мові. Спочатку на територію України привозилися тільки візантійські (грецькі) ікони, але в міру
розширення будівництва українських храмів стали з’являтися і поширюватися при
монастирях українські школи живопису.
Українська ікона – своєрідна, вона служить
яскравим виразником не лише духовності, але й багатої культури. Іконографія
Різдва Господнього розвинулася в Україні під впливом Візантійської традиції
відразу після прийняття християнства. До найраніших зразків цієї тематики
належить мініатюра Трірського Псалтиря (1078-1087 рр.), Київського (1397 р.) та
стінопис Кирилівської церкви в Києві, що датується XII ст. Щодо станкового
малярства, то вперше ця сцена зустрічається у клеймі ікони «Воздвиження Чесного
Хреста» зі Здвиження, початку XV ст. Однак самостійних композицій цієї
тематики, які б походили з домонгольської доби, не збереглося (цит. за Марта
ГЕЛИТОВИЧ-ФЕДАК. Різдво Христове в українській іконі).
«Поклоніння
пастухів» (з празничного ряду іконостасу). ІІ пол. XVII ст.
Львівська обл.
«Різдво Христовое», кін. XVI ст. з Лопушанка
Хоминої
Різдво Христове. 2 пол. 17 ст.
Різдво
Христове. Бл. 1629 р. Майстер І. Сенькович. Успенський іконостас. Село Великі
Грибовичі.
Різдво
Христове. Село Сколе. Маляр ікони Богородиці Дороговказниці з Мражниці. Поч. 17
ст. Національний музей ім. А. Шептицького у Львові.
Використані джерела та література:
1.http://icon.org.ua/gallery/mikolay-chudotvorets/
2.https://risu.org.ua/ua/index/spiritual_culture/icon/holyday_iconografy/christmass_icon/46221/
Немає коментарів:
Дописати коментар