За часів Австро-Угорщини серед усіх традиційних релігійних свят зимового
періоду урочистості на Йордана в Галичині були найбільш українськими і
незвичними для “західної” публіки - навіть тогочасна польська преса подавала на
своїх сторінках назву свята Богоявлення в українській транскрипції (Bohojawlenia).
Хоча в римо-католицькій церкві такої традиції святкування хрещення Ісуса
Христа в ріці Йордан немає, але тодішня влада не тільки дозволяла українцям
відзначати Водохреща відповідно до їхніх звичаїв, але й її представники, не
залежно від власного віровизнання, також були обов’язковими учасниками цього
помпезного дійства, яке називали відголоском одного з найдавніших ритуалів в
історії Церкви.
Щороку 19 січня під проводом греко-католицького духовенства у всіх великих
галицьких містах — Львові, Перемишлі, Станиславові (тепер — Івано-Франківськ) і
навіть у Кракові — здійснювався чин освячення води, на який збиралися велелюдні
громади. До участі у святкуваннях обов’язково долучилася найвищі посадовці
австрійської адміністрації та місцевого самоврядування, а також військові, які
шикувалися поруч із місцем проведення священнодійства і салютували на честь
свята чотирма залпами із рушниць.
“Однією з найважливіших урочистостей у східній Церкві є свято Богоявлення
або Йордану, яке поєднується із традиційною церемонією освячення води. У той
день навіть у найменшому поселенні, де є церква, проходить урочиста процесія до
ріки, потоку чи бодай до громадської криниці, де священник виконує ритуал
освячення води, яку після того віряни начерпують, будучи переконаними, що вона
набуває чудодійних властивостей”, - описувала цю традицію у 1911 році
краківська газета Nowości Illustrowane.
У Львові урочистості розпочиналися з відправи у Преображенській церкві на
вулиці Краківській. Після цього люди сходилися до криниці на площі Ринок з боку
вулиці Руської, де на той час уже було встановлено вівтар, прикрашений хвойними
деревами.
“Цього року урочистості Йордану відбулися у Львові за звичним церемоніалом,
але з надзвичайно великим напливом громадськості, завдяки цьогорічній м’якій
зимі. Після відправи богослужіння у церкві на вулиці Краківській процесія
вирушила на площу Ринок, де біля однієї з криниць, над якою спорудили вівтар,
митрополит Шептицький виконав акт освячення води. В урочистості взяли участь
представники влади на чолі з намісником доктором Бобринським, репрезентанти
крайової та міської влади, військові, натовпи вірян і просто цікавих.
Почесну варту виконував підрозділ 30-го піхотного полку, який виконав
приписані в цей день салюти”, - писала тогочасна преса.
Здійснивши чин освячення води, священники, за традицією, першими подавали
воду присутнім представникам світської влади, після чого набирати воду могли
всі охочі. Окрім дзбанків та фляг з водою, того дня віруючі намагалися
прихопити з ринкової площі галузки ялинок, якими був прикрашений вівтар. Коли
церемонію було закінчено, багатотисячна процесія поверталася до церкви, де
продовжувалося урочисте богослужіння.
В багатьох населених пунктах Східної Галичини, особливо в селах, традиційно
вирубували з криги хрести, якими прикрашали місце освячення води, переважно
біля ставу чи на ріці. Таку традицію, зокрема, зафіксували газетярі тижневика Nowości Illustrowane на російському кордоні, який проходив
по ріці Збруч. У 1910 році сюди сходилися люди, які належать до східного
обряду, з обох боків кордону. Російських підданих супроводжували не тільки
військові, але й прикордонники та жандарми.
А от обрядові купання в ополонках, які тепер перетворилися у видовищну
атракцію, у той час вважали дивним дикунством, характерним лише для російської
глибинки.
“В глибині Росії, не зважаючи на сильні морози, які лютують в той час,
безпосередньо після освячення води групи молоді кидаються в її нурти, хоч це й
загрожує переохолодженням і хворобами”, - зауважила тогочасна газета.
До речі, свято Водохреща у Львові відзначала також нечисельна тоді громада російської
православної церкви.
Місцем проведення церемонії була криниця на Францисканській площі (тепер —
на перетині вулиць Короленка і Лисенка, де встановлено пам’ятник Просвіті). За
звичай це були малолюдні заходи, однак саме в них брали участь представники
російського консульства.
Богдан Скаврон (ФБ, січень 2024 р.)
Немає коментарів:
Дописати коментар