Початки винниківського
костелу пов’язані з культом ікони Матері Божої Винниківської. Винниківський
образ Божої Матері є однією з копій Ченстоховської, зробленої, на думку
польського дослідника Петра Красного, перед урочистою коронацією Белзької
(Ченстоховської) у 1717 р., бо на ній намальована корона вже Владиславівська, а
не папська – Климентівська.
Історична довідка.
Белзька, або Ченстоховська чудотворна ікона Божої Матері,
за переказами, була намальована
євангелістом Лукою в Єрусалимі у Сіонській горниці, де відбувалась Тайна Вечеря
(пам'ять 18 жовтня). У 66–67 рр.,
під час навали римських військ під керівництвом Веспасіана і Тита, християни
втекли у містечко Пеллу. Разом з іншими святинями вони зберігали у печерах і
образ Богоматері. Цариця Олена, мати візантійського імператора Костянтина у 326
р., привезла цю ікону з Єрусалима до Константинополя. Як потрапила святиня до
Белза — невідомо. За однією версією, її
безпосередньо отримав із Константинополя король Лев, згідно з іншою — вона
спочатку була в Болгарії, Моравії та Чехії, а потім дісталась українському
королю Леву. Він помістив чудотворну ікону в замкову церкву в Белзі. 1382 р. (за іншими
даними — в 1377 р.)
сілезький князь Владислав Опольський, який на той момент управляв Галичиною,
перевіз ікону з Белза спочатку до Львова, а потім до заснованого ним у 1352 р.
Ясногорського кляштору отців-паулінів у Ченстохові. З того часу Богородиця Белзька
стала називатися Богородицею Ченстоховською.
У хроніці львівських
вірменських бенедиктинок є згадка, що 1736 р. ця ікона, що перебувала в
господаря Нікеля, плакала кровавими слізьми. Дідичка Винник
Маріанна з Потоцьких Тарлова взяла цю ікону і помістила її в палацову каплицю,
а через великий наплив відвідувачів, у 1738 р. виділила кошти на будівництво
костелу. Львівський латинський архієпископ Миколай
Вижицький (1733—1756 рр.), після
дослідження, признав ікону чудотворною.
За легендою, оригінал хотіли забрати
гусити і не змогли. Один з них вдарив шаблею ікону,
від чого зразу помер, але шрам на обличчі Марії залишився. Є він і на
винниківській копії, що видно на фотографії початку ХХ ст. з книги Фридриха.
Друга фотографія з 1927 р. представляє зовсім інше зображення, іншу раму,
барокові стилістичні риси і поворот голови замість анфасного. Виходить, що
образ був перемальований, поміщений в нову раму та оздоблений новими ризами з
орнаментом. На деяких з численних копій був напис польською мовою: «Під Твоєю
охороною ховаємося».
Польський історик мистецтва Пйотр Красний пише, що після II Світової війни цей образ з костелу передали до
Винниківської греко-католицької церкви (ксьондз Владислав Пельц передав на
збереження греко-католицькому священику А. Поточняку). Тепер у церкві в лівому
вівтарі є невеликих розмірів копія Ченстоховської ікони, зроблена оліографією
на дикті невеликих розмірів, з іншими ризами і без напису, тобто, одна з
серійно тиражованих копій.
За свідченням п. Дарії Бреславської,
ікону з костелу перевезли в костел у Тжебницю біля
Вроцлава.
ЛІТЕРАТУРА
Байцар Андрій. Винники туристичні:
Науково-краєзнавче видання / А. Л. Байцар. — Винники :
Друксервіс, 2016. — 312 с.
1937 р. (з сімейного архіву Лесі Пархети)
Немає коментарів:
Дописати коментар