Економічна криза початку 1990-их рр.
негативно вплинула на розвиток міського автобусного транспорту. Активно
автобусний рух почав деградувати із середини 1990-их рр.,
коли було запроваджено безкоштовний пільговий проїзд для пенсіонерів. У
середині 1990-их
рр.
всі три найбільших АТП Львова (№ 14606, № 14630 і №
14631)
були приватизовані. Міська влада фактично втратила важелі впливу на ці
підприємства.
Винники.
Мікроавтобус «Peugeot J9 Karsan» фірми «Ференс і Ко». 1998 р.
Із середини
1990-их рр. бере свій початок сленгове слово «пижик», яке стало синонімом
терміну «маршрутне таксі». В цей період маршрути Львів — Винники обслуговували
ЛАЗи та мікроавтобуси моделей РАФ 2203 (Латвія) і «Peugeot J9 Karsan» турецького виробництва (14 пасажирських місць, загальна пасажиромісткість
20 пасажирів). На відміну від
мікроавтобусів РАФ 2203 у салоні «Peugeot» люди середнього
зросту могли їхати стоячи, для цього було передбачено поручні.
З кінцевої зупинки «рафіки» відправлялися в
міру заповнення сидячих місць, стоячих пасажирів не брали, всі розміщувалися в
зручних кріслах і диванах і могли вийти на вимогу – всюди, де дозволяли Правила
дорожнього руху. Також і підсісти на борт можна було будь-де,
«проголосувавши» прямо з узбіччя.
1998 р. на
автобусних маршрутах з’являються мікроавтобуси ГАЗель (вироблялися на Горьківському автомобільному
заводі з липня 1994 р.) та італійські «Iveco Dailу» виробництва СП «Іveco-КрАЗ». «Iveco» лише умовно можна було назвати пасажирськими, адже
пасажири, що стояли практично не могли бачити дороги – вікна були маленькі і
низькі.
Наприкінці
1990-их — на початку 2000-их років розповсюдження набули машини, перероблені з
вантажних мікроавтобусів «Mercedes-Benz T1», «Mercedes-Benz T2» та ін., які згодом витіснили «Peugeot» та «Іveco». Такі засоби громадського транспорту виявилися вкрай некомфортними.
Вони мали малий салон, низьку стелю й одні двері без автоматичного відкривання,
салон без вентиляції і обігріву, для пасажирів встановлювали сидіння від
списаних ЛАЗів 695 та ЛіАЗів 677.
Починаючи із
середини 2000-их років ситуація із громадським автотранспортом почала дещо
покращуватися — мікроавтобуси-переробки замінили українські мікроавтобуси
«Дельфін» (БАЗ 2215) та «Еталон» (А 079) Бориспільського і Чернігівського
автозаводів, «Богдан» (А 091) та «Богдан» (А 092) Черкаського, а потім Луцького
автозаводів. Ці
автобуси, побудовані на шасі невеликих вантажівок, здатні
вміщати біля 40 пасажирів. З 1 січня 2012 р.
громадський транспорт Львова зазнав докорінних змін – було зменшено кількість
міських автобусних маршрутів; заборонена експлуатація на них автобусів
переобладнаних із вантажних машин.
Жоден автобусний маршрут до 1992 р. не
перетинав центр і пасажирам доводилося робити декілька пересадок. Кінцеві
автобусних маршрутів були, як правило, недалеко від трамвайних зупинок.
Головними кінцевими пунктами були: пл. св.
Теодора (тоді пл. Центральна), пл. Липнева, пл. Петрушевича, вул. Валова,
Личаківська рогачка, вул. Куліша і т. д.
1991 р. відзначився ремонтом
трамвайних колій по вул. Личаківській (від вул. Мечникова)
та експериментом із деякими автобусними маршрутами. У
1992—1993
роках був проведений ремонт трамвайних колій від пл. Митної до Винниківського
ринку. 1996 р. відбувається ремонт трамвайних колій по вул.
Личаківській (від костелу св. Антонія до церкви Петра і Павла). Ремонти
трамвайних колій вплинули на зміну руху
маршруток, що курсували з Винник до Львова.
Ціни на проїзд у винниківських маршрутках змінювалися таким чином:
Із 1960-х до кінця 1980-х років вартість проїзду в міському транспорті
була такою: найдешевшим був трамвай – 3 копійки, далі йшов тролейбуси – 4
копійки. Вартість квитка в міському автобусі становила 5 копійок. У
автобусах, що працювали в режимі «експрес» проїзд вартував 10 копійок, а
у «маршрутках» – 15 копійок. Автобусні маршрути до Винник, Рудного та
Брюхович мали по дві тарифні зони – на проїзд у межах першої зони
потрібно було заплатити 5 копійок, а якщо їхати до кінця маршруту – 10
копійок.
Вартість
проїзду в трамваях, тролейбусах, автобусах розміром 3, 4 і 5 копійок
протрималася до 1 квітня 1987 року. Тоді "на прохання трудящих" був
запроваджений єдиний тариф 5 коп. на проїзд в трамваях, тролейбусах,
автобусах.
З 2 квітня 1991 р. вартість проїзду в міському електротранспорті та
міських автобусах - 15 коп. Щодо винниківських автобусів. Двоставковий
тариф був у маршрутах № 46, 137 і
179 (5 і 10 коп. до 1.04.1991 р.). У 119-му автобусі був трьохставковий
тариф. 5 коп. від Куліша до Личаківської, 10 коп. від Куліша до озера і
15 коп до кінцевої (госпіталя).
*весна 1991 р. — 20 коп.;
*зима 1992 р. — 30 коп.;
*весна 1992 р. — 50
коп.;
*грудень 1992 р. — 5 купонів;
*літо 1993 р. — 10 купонів;
*осінь 1993 р. — 20
купонів;
*грудень 1993 р.— 100 купонів;
*осінь 1994 р. — 1 000 купонів;
*зима 1995 р. — 5 000 купонів;
*осінь 1995 р. — 10 000 купонів;
*весна 1996 р. — 20 000 купонів.
10 січня 1992 р. Національний
банк
України ввів в обіг купони багаторазового використання. 12 листопада 1992
р. обмінний курс купона до долара становив 403 куп.
за долар, 3 лютого 1995 р. — 116 900 куп.
за долар. В червні 1993 р. мінімальна зарплата — 6 900
куп.
1995 р.
увійшли до обігу мільйонні купюри.
2 вересня 1996 р. купони
обміняно на гривні і копійки за курсом 100 000 купонів = 1 гривня = 100 копійок.
Вартість проїзду
(1996—1999 рр.) в маршрутних автобусах була досить високою — 20–80 коп. (курс долара
— 2 грн за долар США, а мінімальна зарплата з 2. 09. 1996 р. по
01. 01. 1998
р. – 15 грн). У 1999 р. курс
долара — біля 4 грн, до грудня 2008 р.
він зріс до 7
грн.
Вартість проїзду у винниківських маршрутках з 1996 р. :
*з 1996 р.— 20 коп.;
*з 1999 р.— 80 коп.;
*з 1 липня 2004 р.– 1 грн;
*з 11 грудня 2007 р.– 1,25 грн;
*з серпня 2009 р.– 1,75 грн;
*з 1 лютого 2011 р.– 2 грн;
*з 1 травня 2014 р. – 3 грн;
*з 15 травня 2015 р. – 4 грн;
*з грудня 2017 р. – 5 грн;
*з 1 лютого 2019 р. – 7 грн;
*з травня 2021 р. – 10 грн;
*з 2 червня 2022 р. – 15 грн.
Наводимо перелік основних автобусних маршрутів з Винник від 1928 р:
Площа Маріїнська (теперішня площа Міцкевича) — Винники (автостанція біля теперішньої
міської ради; біля старих воріт на тютюнову фабрику). 1928-1931 рр.
Личаківська рогатка — Винники (автостанція біля теперішньої
міської ради; біля старих воріт на тютюнову фабрику). 1931-1941 рр.; автобуси «URSUS».
Вул. Пильникарська, 2 (пл. Старий Ринок) — автостанція по теперішній вул. Галицькій, 40 (навпроти теперішнього
ресторану «Гетьман»). 1946-1950-і рр. До
Винник курсували т.
зв. "полуторки", з простим вантажним дерев'яним кузовом поперек якого
були дощаті лави без спинок, на задньому борту висіла драбинка з
арматури. Означений цей транспортний засіб був як "МАРШРУТНОЕ ТАКСИ"
великим білим написом на бортах. Пізніше автобуси моделі ЗШС-16, ЗІС
154 та ЗІС 155.
№ 6. Вул. Валова —
Винники (поч.1960-их рр.; автобуси
ЛАЗ 695).
№ 6. Площа Радянська
(тепер пл. Митна) — Винники (1960-ті рр.
— поч. 1970-их рр.; автобуси
ЛАЗ 695).
№ 6. Вул. Валова —
Винники (поч.1970-их рр.; автобуси
ЛАЗ 695).
№46. Вул. Мечнікова —
Винники
(1970-ті рр.; автобуси ЛіАЗ 677).
№46. Вул. Леніна (Завод №28)
—
Винники (1980-ті рр. — до 1991 р.; автобуси ЛіАЗ 677).
№ 137 Львів (вул. Личаківська)
– Винники (тютюнова фабрика), через Лисиничі (друга пол. 1980-х рр. - поч. 1990-х рр.).
№119. Вул. Куліша (через
Кривчиці) – Винники (шпиталь ІВВВ) (1991—1997
рр.; автобуси ЛАЗ 695).
№179. Площа Галана (тепер пл. Петрушевича)
—
Винники (1991—1993
рр., автобуси
ЛіАЗ).
№179. Вул.
Личаківська (Завод №28) — Винники (1990-ті рр.; автобуси ЛАЗ).
№179. Порохова вежа — пл.
Митна — Медінститут — вул. Мечникова — Завод №28 — вул. Бівакова — Дріжджзавод
— Будинок дорожника «Садівник» —
Озеро — вул. Забава — Лікарня — Тютюнова ф-ка — Винники АП — розворот (початок
1990-их
рр.; автобуси
ЛАЗ). Графік
роботи: 6. 40 год — 22. 20 год — роб. дні; 7. 20 год — 22. 20
год — вихідні.
№179. Краківський
ринок — вул. Городоцька — пр. Свободи — вул. Князя Романа — пл. Галицька — вул.
Івана
Франка —
пл. Митна —
вул. Личаківська —
Винники (кінець1990-их рр.). Обслуговувало маршрут ВАТ «ЛЬВІВСЬКЕ АТП 14631». Транспорт – «пижики» білого кольору.
№12. Порохова вежа — вул.
Личаківська — АС-6 — Винники (тютюнова ф-ка) — вул.
Забава — вул. Личаківська — вул. Заньковецької — вул. Лисенка — Порохова вежа
(початок 1990-их
рр.; автобуси
ПАЗ). Обслуговувало маршрут ВАТ «ЛЬВІВСЬКЕ АТП 14630». Графік роботи: 6.
10 год — 19. 45 год — роб. дні; 6. 55 год — 19. 00 год —
вихідні.
№39. Вул. Валова
— пл. Митна — вул. Личаківська —Дріжджзавод —Тютюнова фабрика — Винники
(початок 1990-их рр.; автобуси ЛАЗ, мікроавтобуси РАФ). Обслуговувало маршрут ВАТ «ЛЬВІВСЬКЕ
АТП 14631». Графік роботи: 7. 10 год — 18. 10 год — всі дні.
№ 68. Головний
залізничний вокзал — вул. Городоцька — вул. Любінська — вул. Виговського — вул.
В. Великого — вул. Стрийська — вул. Хуторівка — просп. Червоної Калини — вул.
Сихівська — вул. Зелена — вул. Вашингтона — вул. Пасічна — вул. Личаківська —
Винники (1998 р. — 2004 р.; мікроавтобуси «Peugeot J9 Karsan» синього кольору, з
початку 2000-их рр. автобуси ПАЗ 3205). Обслуговувало маршрут ТК «Ференс і Ко».
№36. Вул. Валова
(пізніше – Під Дубом) – вул.Личаківська – Винники (вул. Сахароза) (середина
1990-их рр. — до кінця 2011 р.).
№36-А. Ринок
«Галицьке перехрестя» — вул. Мазепи — просп. Чорновола — просп. Свободи — вул. Личаківська — Винники
(вул. Забава) (середина 1990-их рр. — до кінця 2011 р.).
№36-Б. Вул.
Валова – вул. Личаківська – м. Винники (шпиталь ІВВВ) (2000-ні рр. (короткий
період часу) — до кінця 2011 р.).
№7-А. Автовокзал
(пізніше – ТЦ «King Kross Leopolis») – вул. Стрийська – вул. Хуторівка – вул. Сихівська – вул. Зелена – вул.
Дж. Вашингтона – вул. Пасічна – вул. Личаківська – Винники (2004 р. — кінець
2011 р.).
№ 117. Рясне-2 –
Сихів – Винники (2004 р. — 2008 р.).
Обслуговувало маршрут ТзОВ «Атто».
№ 117. Вул. Виговського
(поліклініка №5) — вул. Кульпарківська — вул. Наукова — вул. Хуторівка — просп.
Червоної Калини — вул. Сихівська — вул. Зелена — вул. Джорджа Вашингтона —
вул. Пасічна —
вул. Личаківська —
Тракт Глинянський —
с. Лисиничі —
м. Винники (вул. Івасюка). Деякий період маршрут
було продовжено до вул. Галицької. (2008 р. — 2013 р.). Обслуговувало маршрут ТзОВ «Атто».
№75. Білогорща –
вул. Широка – вул. Сяйво – вул. Городоцька – вул. С. Бандери – вул. Коперника –
вул. Дорошенка – просп. Свободи – вул. Личаківська
– Винники (вул. Шевченка – вул. Ломоносова) (кінець 1990-их рр. — 2012 р.; мікроавтобуси «Peugeot J9 Karsan» білого і жовтого кольору. Обслуговувало маршрут ТзОВ «Радар».
№ 5-А. Пл. Різні
— просп. Свободи — пл. Галицька — пл. Митна — вул. Личаківська — м. Винники (з
1 січня 2012 р.). З січня 2016 р. схема маршруту № 5А: м. Винники (вул.
Кільцева) – м. Винники (вул. Галицька) – м. Винники (вул. Івасюка) – вул. Тракт
Глинянський – вул. Личаківська – пл. Митна – вул. Підвальна – пл. Данила
Галицького – вул. І. Ґонти – пл. князя Ярослава
Осмомисла – пл. Різні – просп. В. Чорновола – вул. гетьмана
І. Мазепи – вул. І. Миколайчука (міська клінічна лікарня швидкої медичної
допомоги). З 8 лютого 2017 р. маршрут: м. Винники (вул.
Кільцева) – с. Лисиничі – пл. Різні.
Обслуговує маршрут АТП №1.
З 27 травня 2021 р. відновили маршрут Винники (вул. Забава) - Львів (площа Різні). З 2 червня 2022 р. змінено схему руху. Маршрут №5А продовжений від площі Різні по просп. Чорновола, вул.
Липинського до вул. Варшавської (в зворотному напрямку вул. Варшавська,
просп. Чорновола і далі за звичним маршрутом).
4 грудня 2017 р.,
на маршруті 5А почало курсувати 6 великих автобусів.
У зв’язку з тим, що машини великогабаритні, було змінено
схему руху маршруту. 5А
курсував
за таким маршрутом: м. Винники – с. Лисиничі – вул. Тракт Глинянський – вул.
Богданівська – вул. Пластова – вул. Кукурудзяна (Автовокзал Північний) – вул.
Б.Хмельницького – вул. Замарстинівська – пл. 700-річчя Львова – пр. Чорновола –
пл. Різні.
№36. Пл.
Кропивницького —
вул. Городоцька — вул. Гонти — вул.
Підвальна — вул. Личаківська — Винники (вул. Забава) (з
1 січня 2012 р.). Обслуговує маршрут АТП-14630.
№ 40. ТЦ «King Kross Leopolis» — вул. Стрийська –
вул. Хуторівка – вул. Сихівська – вул.Зелена – вул. Дж. Вашингтона – вул.
Пасічна – вул. Личаківська – Винники (вул. Сахарова) (з 1 січня 2012 р.).
Обслуговує маршрут «Міра
і К».
№29. Головний залізничний
вокзал – вул. Чернівецька – вул. Городоцька – вул. І. Гонти – вул. Підвальна –
вул. Личаківська – вул. Глинянський тракт – с. Лисиничі – м. Винники (Шпиталь
ветеранів). – м. Винники (вул. Івасюка) (з березня 2015 р.). Маршрут поступово продовжували.
Кінцевими пунктами були: с. Лисиничі, Шпиталь ветеранів, вул. Івасюка.
Обслуговує маршрут АТП №1.
Приміські маршрути (які з'єднують населені
пункти і протяжність яких не перевищує 50 км) через
Винники з площі Митної (з 1 січня 2012 р.):
№102. Пл.
Митна — вул. Личаківська — м. Винники — Кільцева дорога —
с. Соснівка — с. Дмитровичі.
№105. Пл. Митна — вул. Личаківська — м. Винники — с. Підгірне — с. Підберізці.
№110. Пл. Митна — вул.
Личаківська — м. Винники — Кільцева дорога — с. Чишки.
№147. Пл. Митна — м.
Винники — Кільцева дорога — с. Миклашів (деякий період початок маршруту був біля Винниківського базару).
У 2016 р. на короткий період маршрути з Площі митної припинилися (кінцевий пункт приміських маршрутів – вул.
Личаківська (колишній 28 завод), але невдовзі були відновлені.
Внутрішні маршрути. На початку 1970-их років
у Винниках почали курсувати автобуси внутрішнього сполучення. Першим було
введено маршрут №13: Тютюнова фабрика – Радгосп (зупинка в кінці вул. І. Франка).
Через деякий час — другий маршрут №12: Тютюнова фабрика – вул. Забава – вул.
Ломоносова. На лінії їздили автобуси марки «ПАЗ». Внутрішні автобусні маршрути
проіснували до початку 1990-их рр.
Згідно із
рішенням виконавчого комітету Винниківської міської ради від 20. 03. 2012 р.
№90 «Про відкриття міського автобусного маршруту загального користування в м.
Винники», у червні 2012 р. було відкрито маршрут №1В, що здійснював перевезення
пасажирів за схемою: вул. В. Івасюка – вул. Галицька – вул. Т. Шевченка – вул.
М. Ломоносова – вул. Забава –
вул. І. Франка
– вул. Галицька – вул. В. Івасюка. З часом маршрут було скорочено (вул. В. Івасюка – вул. Галицька). Маршрут
проіснував до літа 2015 р.
1 квітня 2016 р. — поч. літа 2016 р. — експериментальний внутрішній маршрут по
Винниках (вул. Шевченка (площа Степана Бандери) — новий цвинтар).
З 25 березня 2017 р. і
до липня 2017 р. було перекрито рух для
транспортних засобів на перехресті вул. Личаківська – вул. Мечникова, у зв’язку
з капітальним ремонтом дороги. Під час закриття вул.
Личаківської громадський транспорт здійснював
об’їзд по вул. Некрасова у два боки і приватний
транспорт по вул. Репіна – вул. Сагайдачного – вул. Круп’ярська теж у два боки.
З 15 листопада 2017 р.,
у Львові закрили
на ремонт ще одну ділянку вул. Личаківської – від вул. Котика до вул.
Черемшини. У зв’язку з перекриттям проїзду, зазнала
змін схема руху громадського транспорту, який курсує по вул. Личаківській. Згідно
з наказом департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР, ділянка
вул. Личаківської від Круп’ярської до Черемшини буде перекрита з 15 листопада
2017 р.
до 21 січня 2018 р.
ЛІТЕРАТУРА
Байцар Андрій. Винники туристичні:
Науково-краєзнавче видання / А. Л. Байцар. — Винники :
Друксервіс, 2016. — 312 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар