Сергій Іванович
Васильківський – один з найвидатніших українських художників кінця XIXпочатку
XXсторіччя. У художній спадщині майстра твори на теми козацтва за своєю
кількістю й за значенням посідають друге місце після пейзажів. В історичних
полотнах Васильківського («Козаки в степу», «Козак у степу», «Козак Голота», «Запорожець
на посту») відображено величність рідних просторів, дано емоційне, узагальнене
уявлення про деякі моменти з минулого України, в образах героїв втілено
хоробрість, властиву народові. Показуючи українське козацтво, митець відзначав
його внесок у національно-визвольну та антифеодальну боротьбу народу, а також
уособлював в образах козаків вільнолюбство, мужність широких народних мас.
Неодноразово Васильківський показував у своїх творах простих козаків як стражів
рідного краю. Це і козак («Запорожець на посту»), який на узліссі
невеликого гаю залишив свого коня і стоїть, спершись на рушницю, вдивляється,
чи не з’явиться ворог і козацькі вершники-дозорці серед степових просторів
(«Козаки в степу»). Образам захисників рідного краю присвячені полотно «Козак у
степу» і панно-картину «Козак Голота». Полотно «Козак у степу», в якому
зображено статичну постать вершника, козака-дозорця, викликає певні асоціації,
пов’язані з уявленням про неспокій, напруженість козацького життя.
Романтичність цього твору, епічність картини «Козаки в степу» співзвучні з
описами природи в народних історичних думах і піснях.
Ще сильніше вплив
фольклору помітний у вирішенні картини-панно «Козак Голота», в якій Голота
(образ бідняка, козацького лицаря) оспівується як легендарний захисник народу,
що вступає в двобій з ворогом і перемагає його. В яскравих, глибоко
психологічних образах запорожців підкреслено ті риси, які яскраво відображені й
в народній творчості – впевненість у своїх силах, відсутність страху перед
супротивником, життєствердний гумор. Лірична пісенність, віра в життя, риси, що
притаманні вдачі українського народу, переймають і картини майстра (http://museum.kh.ua/academic/sumtsov-conference/2009/article.html?n=410)
|
С. Васильківський. Чумацький Ромодановський шлях 1890-ірр. |
С. Васильківський. Хорунжий |
С. Васильківський. Уманський сотник Іван Гонта |
С. Васильківський. Запорожець |
С. Васильківський. Запорожець |
С. Васильківський. Тип запорожця, 1900 |
С. Васильківський. Вартові Запорізьких вольностей. 1890 |
С. Васильківський. Січовий дід (відставний), 1900 |
С. Васильківський. Побачення |
С. Васильківський. Посполитий козак |
С. Васильківський. Портрет гетьмана Конашевича-Сагайдачного, 1900 |
С. Васильківський. Полковник реєстрового лівобережного полку у кунтуші, 1900 |
С. Васильківський. Військовий писар, 1900 |
С. Васильківський. Козачий пікет |
С. Васильківський. Козацький двір |
С. Васильківський. Вартовий |
С. Васильківський. Козак в степу. Тривожні знаки, до 1917 |
С. Васильківський. Запорожець в дозорі, 1899 |
С. Васильківський. Запорожець |
С. Васильківський. Запорожець |
С. Васильківський. Гармаш (козак-артилерист) часів гетьмана Мазепи |
С. Васильківський. Задунайський запорожець, 1900 |
С. Васильківський. Козаки на відпочинку. 1900-і рр. Папір; акварель 20,1х30,4 см. Польський художник Юзеф Брандт (Józef Brandt) (1841 - 1915) – поет українських степів і козаччини |
Юзеф Брандт Бунчужний |
Юзеф Брандт Козак на чатах |
Юзеф Брандт Козак на коні |
Юзеф Брандт Схоплення арканом |
Юзеф Брандт Схоплення коня на аркан |
Юзеф Брандт Чати над Дніпром |
Юзеф Брандт Над Дністром |
Юзеф Брандт Козак і дівчина біля криниці |
Юзеф Брандт.Чумаки перед корчмою |
Юзеф Брандт. Хотинська битва |
Юзеф Брандт. Прощання (Козак напуває коня) |
Юзеф Брандт. Козацька розвідка |
Юзеф Брандт. Привістання степу |
Юзеф Брандт. До зустрічі! |
Юзеф Брандт. Табір |
Юзеф Брандт. Козак на коні |
Юзеф Брандт. Козак на зупинці |
Юзеф Брандт. Повернення переможців |
Юзеф Брандт.Повернення козаків |
Юзеф Брандт. Козацьке весілля |
Юзеф Брандт. Молитва в степу |
Юзеф Брандт Обоз Запорожців |
А. Герасімов. Стій! Випала люлька з тютюном!, 1952 р. |
М.С. Самокиш. Похід запорожців на Крим, 1934 р. |
Козак на коні. Художник М.Самокиш. 1899 р. |
Т. Шевченко. Козак на коні, 1648-49 рр. |
Битва Максима Кривоноса з Яремою Вишневецьким. Микола Самокіш |
Микола Пимоненко. Козак з дівчиною |
Перед походом. Микола Пимоненко |
Гість із Запорожжя. Ф. Красицький, олія, 1901 рік. |
Запорожці в бойовому наступі під Корсунем. Микола Стороженко |
В'їзд Богдана Хмельницького в Київ 1650 року, після перемоги над поляками. В. Івасюк |
В бою Максим Кривоніс з Яремою Вишневецьким. Микола Самокіш |
У похід. Художник М.Пимоненко. 1902 р. |
Клас! Дякую, вперше побачив роботи Ю. Брандта.
ВідповістиВидалитиЧудово!С.Васильківський, М.Пимоненко і тут же ще й Ю.Брандт !Дуже цікаві роботи...
ВідповістиВидалитиДякую, дуже цікаво!!!
ВідповістиВидалити