«Civitates orbis terrarum» — атлас міст світу, виданий у Кельні в 1572-1618 роках для імператора Священної Римської імперії Максиміліана II Габсбурґа. Це перший атлас міст в історії світової картографії. Атлас є другим за часом видання друкованим атласом. Всього було видано шість томів. Автори атласу — гравер і картограф Франс Гогенберг і видавець Георг Браун. Атлас був опублікований у Кельні, але проте, належить до картографічної школи Антверпена. Крім того, з особистого листування авторів атласу відомо, що ідея створення атласу народилася саме в Антверпені. У 1618 р. Абрагам Гогенберг (ймовірно син Франца Гогенберга) у співпраці з типографом Антоном Гієратом (Anton Hierat) опублікував 6 том атласу-енциклопедії.
У виданні 1618 р. зображено м. Львів.
Панорама Гогенберга — перше друковане зображення Львова, а також перше відоме зображення міста. Це мідерит, на яку зображено панораму Львова.
Гравюра виконана Абрагамом Гогенбергом (нід. Abraham Hogenberg; 1578-1653), за малюнком панорами Львова кінця 16 — початку 17 століття роботи Ауреліо Пассаротті, інженера-фортифікатора короля Зигмунда III. Зображення виконане, як ілюстрація до «Топографії міста Львова» (лат. «Topographia Civitatis Leopolitane»; автор — Ян Альнпек, міський радник Львова), першого опису Львова, опублікованого у шостому томі. Зверху гравюри зображені (зліва — направо) герби Львова, Королівства Польського, Руського воєводства та Герб Папи Сикста V. 1586 році папа Сикст надав Львову право користуватися його гербом поряд на рівні з міським символом.
В центрі верхньої частини розташований напис латиною «LEOPOLIS Rußia Auſtralis Urbs primaria emporium mercium Orientalium celeberrimum» (Леополіс Русі Південної місто головний ринок товарів східних найславніше).
В зв'язку з руйнуваннями в містах Європи, що відбулися в період Тридцятирічної війни, гравюри Гогенберга є безцінним джерелом інформації про міську забудову в середньовічній Європі.
Атлас складався з 546 міських видів і карт, зроблених Гогенбергом, що гравіюються на міді і потім розфарбованих аквареллю. Атлас є набором перспективних планів «з висоти пташиного польоту», барвисті гравюри із зображенням пейзажів, міських будівель, фігур жителів в національних костюмах, виконані по малюнках художника і рисувальника Георга Гуфнагеля.
Франс Гогенберг створив таблиці для томів I–IV, а Симон ван ден Нойвель – для томів V і VI. Іншими авторами були Йоріс Хофнагель, Якоб Хофнагель, картограф Даніель Фріз і Генріх Ранцау. Також використовувалися роботи Якоба ван Девентера, Себастьяна Мюнстера та Йоганнеса Штумпфа. У виданні зображені насамперед європейські міста; однак Каїр, Касабланка і Мехіко, а також Куско на одному аркуші також включені в том I, тоді як Туніс представлений у томі II.
Окрім цього, атлас містить плани, зроблені на основі геодезичних зйомок. Значна частина планів — плани європейських міст, оскільки території Африки, Південної Америки і Азії на момент створення атласу були недостатньо вивчені. Плани «з висоти пташиного польоту» — це детальні натурні замальовки панорамних видів міст з якої-небудь високої точки. Велику частину геодезичних зйомок виконав Якоб ван Девентер.
Атлас є симбіозом досягнень науки свого часу і високого мистецтва голландських майстрів: карти розфарбовувалися вручну, витончено оформлені титульні листи, сторінки і обкладинки містять складні картуші. Атлас відбиває стиль фламандської гравюри — вона практикувалася в нідерландських атласах.
Після смерті Франса Гогенберга друкарські кліше атласу залишилися у Кельні, у володінні Абрама Гогенберга.
1653 р., після смерті А. Гогенберга, його спадкоємці продали кліше Йоганну Янсоніусу (Ян Янсон; Johannes Janssonius; 1588–1664), нідерландському картографу та граверу, який жив і працював в Амстердамі.
1657 р. Ян Янсон видав атлас у восьми частинах у новій обробці: ілюстрації впорядковані по країнах, застарілі плани виключені і додана велика кількість нових гравюр.
1664 р. після смерті Яна Янсона гравюри стали власністю його зятя Йоганнеса ван Весберґена, який використав частину з них для складання свого атласу, що з'явився у 1682 р.
Згідно з волею Я. Янсона, управління складом і друкарнею виконував його зять Йоганнес ван Весберґен (Johannes Jansson van Waesbergen; працював у 1642–1681 рр.), який після одруження з донькою Я. Янсона Елізабет (Elisabeth Janssonius;1615-1681) додав до власного прізвище Янсон.
1694 р. мідні кліше й інвентар Йоганнеса ван Весберґена придбав на аукціоні Федерік де Віт з Амстердама. Він організував нове видання, яке було, своєю чергою, поповнено новими гравюрами.
Після Федеріка де Віта, на початку XVIII ст., мідні дошки атласу перейшли у власність Пітера ван дер Аа. Він придбав їх в Лейдені і використав для атласу, який побачив світ в 1729 р. У цьому виданні було представлено гравюри з XVI по XVIII ст.
У 1730 році Пітер ван дер Аа продав свої гравюри «Covens & Mortier».
Франц Гогенберг (нід. Frans Hogenberg; 1535—1590) — фламандський графік, гравер і картограф.
Ф. Гогенберг був одним з трьох дітей Йоганна Ніколауса Гогенберга (1500—1539) і його дружини Йоганн Ферстратен (пом. 1559). Ще в Мехелені Франц одружився з Катрін ван Бенен, від якої у нього було двоє дітей. Внаслідок релігійних переслідувань у 1564 році Гогенберг був змушений втекти з Нідерландів до Кельна. Тут він одружився вдруге (цивільним шлюбом), з Агнесою Ломар, від якої мав п'ять або шість дітей.
У 1568 році художник жив і працював в Антверпені, з 1570 кілька разів їздив до Лондона, але потім знову перебрався до Кельна.
У 1570 році на замовлення Абрагама Ортеліуса створив гравюри міст до його атласу Theatrum Orbis Terrarum.
Прагнення документальності та точного відтворення деталей були фірмовим стилем Гогенберга як графіка. До того ж він малював не лише точно, а й швидко. І саме його можна назвати батьком «новинної гравюри» — малюнків, які розповідали про актуальні події. Гравюрами Гогенберга досьогодні ілюструють події європейської історії другої половини XVI сторіччя, зокрема Релігійних війн у Франції та Нідерландської революції. При цьому художник не приховував власного ставлення до зображуваних подій, тож малюнки Гогенберга є водночас прикладом візуальної пропаганди протестантів, якій «документальна» манера зображення додавала переконливості.
В 1579 році Гогенберг разом з дружиною був заарештований кельнською владою за участь в таємному зібранні віруючих-реформатів, але невдовзі його звільнили.
В 1586 році певний час жив у Гамбурзі.
Георг Браун (Georg Braun або Brunus, Bruin; 1541–1622) – німецький священнослужитель, географ та видавець. З 1572 по 1618 рік - редактор «Civitates orbis terrarum». Він був головним редактором твору, придбав таблиці, найняв художників, писав тексти. Браун народився і помер у Кельні. Його основна професія - католицький священнослужитель. Він провів тридцять сім років як декан у церкві Св. Марії в Кельні.
Абрагам Гогенберг (нід. Abraham Hogenberg; 1578 -1653) — кельнський гравер на міді та художник раннього модерну, який також займався торгівлею мистецькими творами.
Немає коментарів:
Дописати коментар