УКРАЇНЦІ
греко-католики Словаччини, Чехії, Румунії, Угорщини, Хорватії, Словенії, Боснії і
Герцеґовини, Сербії та Чорногорії входять до складу не УГКЦ, а до
адміністративно-територіальних утворень інших Східних Церков свого права. Така
сумна реальність.
Словаччина. Словацька греко-католицька церква.На сході країни компактно проживає від 35 до 100 тис. українців-русинів, частково асимільованих. Стосовно Словацької Греко-Католицької Церкви, то у Пряшівській архиєпархії близько 2006 року була посада «синкела для русинів». З 94 парафій Кошицької єпархії тоді ж лише п’ять вважалися русинсько-українськими, хоча сам єпарх є етнічним русином.
Українське село Камйонка (Словаччина)
Єдина
греко-католицька парафія в Словаччині
(Пряшівщина) де відправа українською мовою (русинський діалект). В селі є українсько-русинська греко-католицька церква св. верховних
апостолів Петра і Павла 1790 р. Належить церква, як і всі інші українські
греко-католицькі церкви в Словаччині до Словацької греко-католицької церкви.
Хоча історично більшість вірян були українцями (русинами), зараз значна їх
частина вважає себе словаками. Як богослужіння, так і релігійні тексти —
словацькою мовою. Греко-католицьким парохом в селі є священник Франтішек
Крайняк, який з групою однодумців перекладає християнські релігійні тексти русинським діалектом української мови. В селі
проживає 1 392 осіб. Національний склад населення (за даними останнього
перепису населення — 2001 року):словаки — 77,13 %, русини — 16,83 %, українці —
3,27 %, цигани — 2,20 %. Склад населення за приналежністю до релігії станом на
2001 рік: греко-католики — 88,78 %,,римо-католики — 7,60 %, православні — 0,28
%.римо-католики — 7,60 %, православні — 0,28 %.
Чехія. Русинський католицький апостольський екзархат Чеської
Республіки. З близько 10 тис. «офіційних» вірних
Апостольського екзархату для католиків візантійського обряду в Чеській
Республіці і значно більшого числа непостійних парафіян місцевих церков
більшість становлять громадяни України – трудові мігранти як із
Закарпаття, так і з Галичини. Також із Закарпаття походив перший
очільник екзархату владика Іван (Лявинець), а серед його священників
багато українців.
Румунія. Румунська греко-католицька церква. Український
греко-католицький вікаріат Румунії — адміністративна церковна одиниця зі
спеціальним місіонерсько-пастирським режимом, який виконує роль координації
духовного життя вірян греко-католиків українців з Румунії в межах
греко-католицької єпархії Марамуреша Румунської греко-католицької церкви. Наразі
український греко-католицький вікаріат у Румунії базується у місті Радівці.
Вікаріат очолює єпископ-вікарій Михайло Дубович. Наразі український греко-католицький вікаріат у Румунії
організований у два деканати. Ці два деканати поширюють свою юрисдикцію на 22 парафії,
розташовані в Буковині, Марамуреші та Банаті. Кількість вірян становить
близько 14 000, і вони використовують Юліанський календар.
Буковинський деканат (базується в Качиці, очолює о. Мікола Николаїшин) —
для українських віруючих греко-католиків у жудеці Сучава; складається з 11
парафій: парафії Качика, Кимплунґ, Кліт, Гропени, Майдан, Радівці, Рунку,
Садів, Серет, Сучава та Ватра-Дорней. Відповідно до перепису населення 2002
року, всі ці парафії мали 1652 віруючих.
Мармароський деканат (базується в Сиґоті) — для українських греко-католиків
повіту Марамуреш.
· Крім того, є кілька парафій в Банаті. Українські деканати щоправда, підлягають одному з місцевих єпархів.
Треба зауважити, що місцеві вірні-українці вважають себе частиною УГКЦ,
поминають її главу під час богослужінь та бажали б мати власного єрарха.
Українські греко-католицькі церкви — це церкви,
побудовані українськими віруючими. Церковні служби проводяться українською
мовою, але в селах, де також є румуни служать і проповідують румунською мовою.
У парафіях Кимпулунґ-Молдовенеск, Сучава та Ватра-Дорней
літургії проводяться в римо-католицьких церквах.
Угорщина. Угорська греко-католицька церква. Більшість вірних Угорської Греко-Католицької Церкви – це автохтонні, нині змадяризовані русини-українці, натомість власне українцями визнали себе лише 5 тис. осіб. Україномовна громада існує в Будапешті.
Хорватія, Словенія, Боснія та
Герцеговина, Сербія. Греко-католицька
церква Хорватії та Сербії. Церква складається з греко-католицької Крижевецької
єпархії, яка охоплює Хорватію, Словенію, Боснію та Герцеговину, та
греко-католицьку єпархію святого Миколая в Руському Крстурі, що охоплює Сербію.
Хоча дві єпархії канонічно пов'язані, Церква не має єдиної структури, ані
власної церковної провінції, оскільки Крижевська єпархія є суфраганом
Латинської архієпархії Загреба, а Єпархія Руських Крстур безпосередньо
підпорядковується Ватикану. Близько 8 тис. українців і русинів-українців належать, поряд з греко-католиками хорватами, до Крижевацької греко-католицької єпархії. Три громади у Хорватії та одна в Словенії вважаються українськими. У Боснії й Герцеговині є 19 парафій і громад, до яких належать майже виключно українські вірні.
Чорногорія. У 2013 році всі католики візантійського обряду в
Чорногорії були довірені місцевим латинським єпископам.
З
життя УКРАЇНЦІВ греко-католиків Хорватії.
Належать
УКРАЇНЦІ до Крижевецької єпархії Греко-католицької церкви Хорватії та Сербії. Літургічна
мова – сербохорватська, використовують староцерковнослов'янську мову та
кирилицю.
За
переписом 2001 року в Хорватії проживало 2 337 українців-русинів, які досі
зберегли свою регіональну культурну ідентифікацію з сильно або слабше помітною
українською самосвідомістю, та 1 977 українців з третьої хвилі переселень
XIX-ХХ ст. вже з українською свідомістю та мовою. За релігією більшість
українців (71 %) та українців-русинів (87 %) Хорватії належать до греко-католицької
церкви.
Українські
поселення та греко-католицькі парафії у 1970-х роках були в таких містах і
селах Хорватії: Петрівці, Міклушевці, Вуковар, Осієк, Славонський Брод, Каніжа,
Сибинь, Липовляни, Раєво Село та інші. Вони належать до Крижевецької єпархії.
Перші поселення українців у Хорватії датовано 1745 роком,
з моменту переселення русинів-українців у Бачку, пізніше у Срем, Славонію та
Боснію. Наприкінці XIX ст. — на початку ХХ ст. відбувся другий етап переселень,
тоді в основному з Галичини, які поселилися на сучасній території Славонії, а
саме Бродсько-Посавської та Сисацько-Мославинської жупанії. Всі переселенці
обох періодів були греко-католики.
Паннонські русини — слов'янські меншини в Сербії і
Хорватії. Вони офіційно вважаються окремою національністю в Сербії та Хорватії,
але є нащадками українців-русинів, які живуть в основному в Україні,
Словаччині, Польщі, Румунії, Угорщині. Основна відмінність між паннонськими
русинами і українцями-русинами — це мова: мова паннонських русинів має більш
західні слов'янські риси, ніж мова карпатських українців-русинів.
Кафедральний
собор Пресвятої Тройці в Крижевцях (Хорватія)
Українське
село Камйонка. Єдина греко-католицька
парафія в Словаччині (Пряшівщина) де відправа українською мовою (русинський
діалект).
Українська Греко-Католицька церква (Славонський
Брод, Хорватія).